torsdag den 12. marts 2015

Anmeldelse af teaterstykket "Hedda Gabler"

I øjeblikket bliver en ny-moderne fortolkning, af Henrik Ibsens gamle teaterstykke “Hedda Gabler” opført på Aarhus teater. Det oprindelige teaterstykke er fra det moderne gennembrud, og omhandler en kvinde ved navn Hedda Tesman, som er nyligt hjemkommet fra bryllupsrejse med manden Jørgen Tesman. Hedda Tesman lever i troen om at være en “fri” kvinde, som er herre i sit eget hus, der er drevet af sine lyster. Men tiden, altså det moderne gennembrud, er imod hende. I det moderne gennembrud skulle kvinden være hjemme og passe børn og hjemmet. De tog sig af alle huslige pligter, mens manden var på arbejde, og tjente penge. Når der kom gæster på besøg, var det også kvinden der skulle træde til og være værten for familien, og sørge for at gæsterne havde det bedst muligt. Det moderne gennembrud har påvirket Henrik Ibsen til at skrive stykket "Hedda Gabler". Han har højst sandsynligt skrevet stykket for at sætte fokus på kvinders rettigheder og muligheder. Hedda Tesman er gift med en mand, hun i virkeligheden ikke elsker, men har valgt af sikkerhedsmæssige årsager rent økonomisk. Hedda er meget inspireret af barndomsvennen Løvborgs levemåde, da han har løstrevet sig fra de normer der var i det moderne gennembrud. Hun føler sig tiltrukket af den frihed Løvborg har, men valgte Jørgen Tesman i stedet for Løvborg, da Tesman kunne give hende en form for sikkerhed, som Løvborg ikke kunne. Heddas valg, førte dog til en længsel efter det spænende og uforudsigelige, og hun ender med at kede sig noget så galt.Selve teaterstykket hedder Hedda Gabler i stedet for Hedda Tesman, da Hedda mere opføre sig som sin faders(General Gabler) datter, end hun opfører sig som Jørgen Tesmans kone.
Hedda Tesman er en kvinde der formår at snurre alle hun omgås med, sammen i et tyndt spind. Hun har en evne til at få alle til at tiltro hende, og fortælle hende store personlige hemmeligheder. Dette kommer til udtryk i stykket, ved at alle skuespillerne bliver viklet ind i en trøje som Hedda bærer.